• Home
  • Εργαστήρια
  • Σκοπός

Σκοπός

Τα Βιωματικά Ποιητικά Εργαστήρια προσδιορίζονται ως ένα συναπάντημα ιδεών και συναισθημάτων τα οποία μοιράζονται μαθητές/τριες σχολείων της Κύπρου και της Ελλάδας. Η θεσμοθέτησή τους υλοποιεί βασικούς στόχους της Παιδείας που συνιστούν διαχρονικά την ψυχοπνευματική ισορροπία, την αυτοαναγνώριση και κατά συνέπεια την αυτοβελτίωση των μαθητών/τριών.

Τα Εργαστήρια λειτουργούν διαθεματικά με αποτέλεσμα οι μαθητές καλλιεργώντας πολλαπλές δεξιότητες να συνειδητοποιούν την αξία της ζωής, του ανθρώπου, του πολιτισμού, της τέχνης, της γλωσσικής και λογοτεχνικής έκφρασης. Παράλληλα, σε μια ρεαλιστική καθημερινή βάση αναπτύσσουν ένα φάσμα ορθών στάσεων, συμπεριφορών και δεξιοτήτων.

Στόχοι για τη σχολική χρονιά 2021-22

  • Η οικείωση των μαθητών/τριών με τη λογοτεχνικότητα, τις εκφάνσεις και τις εκδηλώσεις της
  • Η καλλιέργεια της εμπειρίας και της δημιουργικότητας που συνταιριάζει τη βίωση, παρατήρηση, κατανόηση, εφαρμογή, αξιολόγηση, δημιουργία και σύνθεση
  • Η ολιστική και παράλληλη κινητοποίηση του γνωστικού, συναισθηματικού και ψυχοκινητικού επιπέδου των μαθητών/τριών
  • Η επικοινωνία με την ελεύθερη έκφραση που αφορά στον προφορικό και γραπτό λόγο
  • Η γνώση, αναγνώριση και εφαρμογή των βασικών χαρακτηριστικών του ποιητικού λόγου και σε δεύτερο πλάνο των πεζών κειμενικών ειδών
  • Η καλλιέργεια της φαντασίας και της αφαιρετικής σκέψης
  • Η οργάνωση και δόμηση της σκέψης των μαθητών/τριών με λογική συνάφεια και ευκρίνεια
  • Η αποτίμηση και αξιολόγηση των συνθέσεων/ δημιουργιών με βάση τους κανόνες και τα κριτήρια του λογοτεχνικού γραμματισμού
  • Η επαφή με τα λογοτεχνικά ρεύματα του συμβολισμού, ρεαλισμού και υπερρεαλισμού
  • Η διάκριση παραδοσιακής και μοντέρνας ποίησης
  • Η ένταξη και η λειτουργία των μορφικών στοιχείων σε κειμενικό/γλωσσικό πλαίσιο
  • Η αισθητική καλλιέργεια που αναδύεται μέσα από την αρμονική συγκρότηση του ποιητικού λόγου
  • Η διαθεματική προέκταση, προσέγγιση και σύνθεση με αφορμή τα ποιητικά ερεθίσματα
  • Η ενδυνάμωση της συναισθηματικής νοημοσύνης των παιδιών μέσα από την ποίηση και την τέχνη γενικότερα, η εφαρμογή και η αξιοποίησή της στην καθημερινή πράξη και κατά συνέπεια συμβολή της στην επίλυση προβλημάτων και καταστάσεων
Η δημιουργία προκύπτει από τη μελέτη και κατανόηση της πραγματικότητας, την κριτική εξέταση, τη διαμάχη και την ανάλυση ως διαδικασία κριτικής ανάγνωσης του κόσμου».

Πάολο Φρέιρε, Βραζιλιάνος Παιδαγωγός

Στόχοι για τη σχολική χρονιά 2022-23

Υπό έμφαση στόχοι

  • Η διαλεκτική επικοινωνία της Ποίησης με τη Μυθολογία και τη Φιλοσοφία, καθώς επίσης και με άλλες μορφές τέχνης και η σταθερή της σχέση με την πραγματικότητα
  • Η γνώση και κατανόηση του παρελθόντος, η ανασύνθεση του παρόντος και η συμβολή τους στην πορεία του μέλλοντος

Δευτερεύοντες στόχοι

  • Η ευαισθητοποίηση των μαθητών/τριών απέναντι στον αξιακό κώδικα της πολιτισμικής τους κληρονομιάς και η συνειδητοποίηση πως η καλλιτεχνική έκφραση παρεμβαίνει δυναμικά στην αναδημιουργία και ανασυγκρότηση του περιβάλλοντος κόσμου
  • Η καλλιέργεια κομβικών δεξιοτήτων του πολιτισμικά συνειδητοποιημένου εγγράμματου πολίτη, δεξιοτήτων που συντελούν στην αναλυτική, κριτική και συνθετική σκέψη, τη γόνιμη φαντασία, τη διαχείριση της γνώσης και την ομορφιά της δημιουργίας
  • Η απόκτηση πολλαπλών γλωσσικών εμπειριών, γνωστικών, νοητικών, συναισθηματικών δεξιοτήτων και η συμβολή τους στη συλλογικότητα, ομαδικότητα, στην ετερογνωσία και στην αυτογνωσία
  • Η εξοικείωση των μαθητών/τριών με τη μεταφορική λειτουργία της γλώσσας, απαραίτητη για τον στοχασμό και την αισθητική καλλιέργεια
  • Η συνειδητοποίηση της σχέσης της λογοτεχνίας με την ανθρώπινη εμπειρία και η συμβολή της στην κατανόηση του πραγματικού και του νοητού κόσμου
  • Η προώθηση της φιλαναγνωσίας μέσω της δημιουργίας ως μία εσωτερική βασική ανάγκη του ατόμου
  • Η γλωσσική - αισθητική αγωγή των μαθητών, η συμφιλίωση με τον μέσα κόσμο τους και η ενδυνάμωση της εσωτερικής τους συγκρότησης μέσω της βιωματικής ποιητικής δημιουργίας