Λανίτειο Λύκειο
Στις 10 Δεκεμβρίου 2021 διεξήχθη Βιωματικό Ποιητικό Εργαστήρι στο Λανίτειο Λύκειο.
Μέσα από μια διαδικασία διαθεματική, τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με τον λόγο, το χρώμα, τη μελωδία, την κίνηση, την εικόνα. Έτσι η χαραμάδα στο κλειστό του καθενός παράθυρο, μετουσιώθηκε σε δύναμη, σε χαρά, σε αγάπη, σε ζωή.
Μέσα από μια διαδικασία διαθεματική, τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με τον λόγο, το χρώμα, τη μελωδία, την κίνηση, την εικόνα. Έτσι η χαραμάδα στο κλειστό του καθενός παράθυρο, μετουσιώθηκε σε δύναμη, σε χαρά, σε αγάπη, σε ζωή.
Περιπλανηθήκαμε, παρατηρήσαμε, νιώσαμε, γράψαμε, ζωγραφίσαμε, χορογραφήσαμε.«άγνωστες αναδιπλώσεις»
Βυθιστήκαμε στον κόσμο μας και νιώσαμε να μας ανήκει το παρόν με τις αναδιπλώσεις του.
Έρωτας
Φλόγα που δεν σβήνει
Ποίημα
Ποίημα
Και μένω στο παρόν
Ο αέρας οδηγεί τα φύλλα
στο γαλάζιο νερό
τα πουλιά κελαηδούν
αντανάκλαση φωτός
Έρωτας
φλόγα που δεν σβήνει
Αναρωτιέμαι
πέρασαν χειμώνες τόσοι
ξεθωριασμένα χρώματα
αναδιπλώσεις άγνωστες
μπερδεμένες στάλες
σταγόνες βροχής στο πρόσωπο
Ισορροπώ
Βυθίζομαι στον κόσμο μας
η φλόγα δεν σβήνει
Και μένω στο παρόν
Μετάφραση - Αγγλικά
Remaining in the present
Wandering across time’s flow
Wind drives the leavers
to the blue waters
birds singing
light’s reflection
Eros;
everlasting flame
Wondering
many winters passed
faltered colours
unfamiliar unravelments
Bewildering droplets
Raindrops upon the face
Balancing
Driving in our world
An everlasting flame
Remaining in the present
Συντελεστές
Συμμετείχαν οι μαθητές:- Αριστείδου Αντωνία, Α01μ
- Σταύρου Νικολέττα, Α01μ
- Στυλιανού Μάρλεν, Α01μ
- Πρωτοπαπάς Ευθύβουλος, Α33
- Χαρή Μαριάμ, Β1
- Χαραλάμπους Ελίνα, Β1
- Δικαιάκου Μαρίνα Βενετία, Β1
- Παναγιώτου Δημητριάνα, Β1
- Κυθραιώτου Μαρία, Β1
- Αχιλλίδου Ιωάννα, Β2
- Κωνσταντίνου Μάρκια, Β6
- Χαλικιάς Ανδρέας, Β6
- Βύρωνος Νικόλας, Β34
- Θεοδότου Χρυσούλλα, Β43
- Νιόκα Κάλια, Β43
- Κοζάκου Βερόνικα, Β43
- Μελικίδου Μαρία, Γ1
- Παπαθεμιστοκλέους Ιγνάτιος, Γ31
Ανδρεάνα Σεργίδου, Μουσικός
Μελίνα Βρυωνίδου, Φιλόλογος
Δημήτρης Δημητρίου, Καθ. Τέχνης
Υπεύθυνη:
Μαρία Κυπριανού - Λεοντή, Φιλόλογος
Έργα Τέχνης
Οπτικοακουστικό Υλικό
Βίντεο - Λανίτειο Λύκειο - Στιγμές από τη διεξαγωγή του Εργαστηρίου
Λανίτειο Λύκειο - Ποίημα "Και μένω στο παρόν" - Μουσική απόδοση
Βίντεο - Λανίτειο Λύκειο - Ποίημα "Και μένω στο παρόν" - Διαθεματική προσέγγιση
Φωτογραφικό Υλικό
Μεταγνωστική εμπειρία
Οι μαθητές μπαίνουν δημιουργικά στην ποίηση
Σε ποιητικό εργαστήρι που διοργανώθηκε στη Βιβλιοθήκη του Λανιτείου Λυκείου, δεκαπέντε μαθητές και μαθήτριες από όλες τις τάξεις του Σχολείου μας, ήρθαν σε επαφή με τη δημιουργική γραφή, με την καθοδήγηση της κ. Χρυσούλας Αλε ξάνδρου, Ποιήτριας και Επιθεωρήτριας Φιλολογικών Μαθημάτων. Το εργαστήρι πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 10 Δεκεμβρίου 2021, στη Βιβλιοθήκη του Σχο λείου υπό την επιμέλεια της φιλολόγου, κ. Μαρίας Κυπριανού - Λεοντή. Η ατμόσφαιρα στον χώρο είχε ετοιμαστεί νωρίτερα με κεριά και ορχηστρική μου σική, ώστε να διαμορφωθεί μια χαλαρή και άνετη συνθήκη για έμπνευση και δημι ουργία. Στη συνέχεια οι μαθητές χωρίστηκαν σε διαφορετικές ομάδες εργασίας, ανάλογα με τα καθήκοντα που τους είχαν ανατεθεί. Η ομάδα γραφής η οποία «έστησε» το συλλογικό ποίημα, η ομάδα χορού που απέδωσε το ποίημα μέσα από μια χορογραφία, η ομάδα μουσικής που το μελοποίησε, η ομάδα ζωγραφικής που το αποτύπωσε στο χαρτί με χρώματα και τέλος η ομάδα της δημοσιογραφικής κάλυψης του γεγονότος. Αρχικά η κ. Αλεξάνδρου έβαλε τα παιδιά στη διαδικασία να σκεφτούν εικόνες που τους διέγειραν την περιέργεια και είχαν αποσπάσει την προσοχή τους. Φάνηκε πως οι εικόνες που αποπνέουν ρομαντικά συναισθήματα ευαισθητοποίησαν και ενεργοποίησαν περισσότερο τη φαντασία των μαθητών. Δάση, ηλιοβασιλέματα, θάλασσες, εικόνες που προέβαλαν τη φυσιολατρία τους, τους ηρεμούσαν και καταπράϋναν την ψυχή τους. Επιπρόσθετα, ένας μαθητής επεσήμανε την εικό να ενός ηλικιωμένου ζευγαριού που αγκαλιαζόταν, στοιχείο που άρεσε πολύ και σχολιάστηκε θετικά από όλη την ομάδα. Κάποια άλλα παιδιά είχαν αναφέρει ότι η φαντασία τους ενεργοποιείται και επηρεάζεται ακόμα και από τις μνήμες τους, τις αναμνήσεις τους. Στη συνέχεια οι μαθητές επέλεξαν μια εικόνα και κατέγραψαν τα συναισθήματα που τους προκαλούσε. Αφού συζήτησαν τις εντυπώσεις τους και αντάλλαξαν τις ιδέες τους, έγραψαν τις φράσεις και τις λέξεις που έρχονταν στο μυαλό τους με τη μέθοδο της αυτόματης γραφής, στο πλαίσιο του κινήματος του υπερρεαλισμού. Έπειτα, ξεκίνησαν να κατηγοριοποιούν τις φράσεις που συγκέντρωσαν σε δύο στή λες, στις φράσεις που εμπίπτουν στον πεζό λόγο και σε εκείνες που αποπνέουν ποίηση. Η άσκηση βοήθησε τα παιδιά να διακρίνουν τα χαρακτηριστικά του πεζού και του ποιητικού λόγου. Ο ποιητικός λόγος, όπως τόνισε με έμφαση η κ. Αλε ξάνδρου, αποτελεί τη συμπύκνωση των σκέψεων και των συναισθημάτων, ενώ ο πεζός λόγος συνιστά την επεξηγηματική και αναλυτική διαδικασία. Στη συνέχεια, η ομάδα των μαθητών προσπάθησε να δομήσει ένα ποιητικό κείμενο, αξιοποιώντας το υλικό που συγκεντρώθηκε στον πίνακα. Παιδεύτηκαν με τις λέξεις, τις εικόνες και το πιθανό σενάριο. Προβληματίστηκαν για τη φωνή που θα κυριαρχούσε στην ιστορία και συγκεκριμένα το ποιητικό υποκείμενο. Δεν έλειψαν βέβαια και οι δια φωνίες γύρω από το είδος της ποίησης που θα ακολουθούσαν στο συλλογικό αυτό ποίημα, αν θα έμεναν δηλαδή σε παραδοσιακές νόρμες ποίησης ή αν θα χρησι μοποιούσαν ελεύθερο μοντέρνο στίχο. Τελικά, κατέληξαν στη μοντέρνα γραφή. Όταν οι λέξεις μπήκαν σε μια σειρά, ξεδιπλώθηκε η μαγεία της συλλογικής δημι ουργίας. Το ποίημα πήρε μια νέα υπόσταση όταν αναγνώστηκε σε μορφή αναλογί ου, ενώ ταυτόχρονα αποδόθηκε με μια μικρή αυθόρμητη χορογραφία. Παράλλη λα προβλήθηκαν και οι εικόνες που ζωγράφισε η αντίστοιχη ομάδα. Ένα υπέροχο καλλιτεχνικό αποτέλεσμα γέμισε τη Βιβλιοθήκη του Σχολείου μας, αποδεικνύοντας για ακόμη μια φορά ότι οι μαθητές είναι γεμάτοι με δημιουργική ενέργεια και πάθος, ένα πάθος το οποίο με την κατάλληλη καθοδήγηση μπορεί να να οδηγήσει σε αριστουργήματα.
Χαρή Μαριάμ, Β1