Δίκτυο 1 | Λύκειο Αγίου Νικολάου, Λανίτειο Λύκειο
Στις 20 Οκτωβρίου 2023 διεξήχθη Βιωματικό Ποιητικό Εργαστήρι στο Λύκειο Αγίου Νικολάου και Λανίτειο Λύκειο.
Μέσα από μια διεπιστημονική και διαθεματική διαδικασία, οι συμμετέχοντες ανακαλύπτουν βιωματικά τον έσω και τον έξω κόσμο και επικοινωνούν με αυτόν. Αναγνωρίζουν σφάλματα και λάθη και επιβεβαιώνουν την αναγκαιότητα ανατροπής των καιρών. Έτσι, μέσω της αυτόματης γραφής, της γραφής του Ονείρου, συνθέτουν και μετρούν ποιητικά τα ηλιοβασιλέματα στη Μεσόγειο και στο Αιγαίο, να μην τους λείπει ένα.
Η μνήμη κινείται. Κάθε παραμύθι και μια πραγματικότητα. Στην πραγματικότητα αυτή, τα δύσκολα μετουσιώνονται σε δύναμη.
Μέσα από μια διεπιστημονική και διαθεματική διαδικασία, οι συμμετέχοντες ανακαλύπτουν βιωματικά τον έσω και τον έξω κόσμο και επικοινωνούν με αυτόν. Αναγνωρίζουν σφάλματα και λάθη και επιβεβαιώνουν την αναγκαιότητα ανατροπής των καιρών. Έτσι, μέσω της αυτόματης γραφής, της γραφής του Ονείρου, συνθέτουν και μετρούν ποιητικά τα ηλιοβασιλέματα στη Μεσόγειο και στο Αιγαίο, να μην τους λείπει ένα.
Η μνήμη κινείται. Κάθε παραμύθι και μια πραγματικότητα. Στην πραγματικότητα αυτή, τα δύσκολα μετουσιώνονται σε δύναμη.
«Κινούμενη ρόδα η μνήμη
η Ροδαφνούσα τραγουδάει το παραμύθι αλλιώς
Στα δύσκολα δεν υπάρχει δυστυχία»
Ποίημα
Ποίημα
Στα δύσκολα δεν υπάρχει δυστυχία
Ένα παραμύθι που θα ήθελα να είναι αλλιώς
Η γιαγιά καθισμένη στην ψάθινη καρέκλα αφηγείται
Πρωί Κυριακής
απόλυτη σιωπή
Η καμπάνα σημαίνει τον όρθρο
το βαρόμετρο κτυπάει τον Αύγουστο
Η φωνή σαν αστραπή ραγίζει τον κόσμο μας
παγώνει ο χρόνος
τα χρώματα δακρύζουν
Κινούμενη ρόδα η μνήμη
Όμορφη πόλη
δρομάκια στενά
στο λιμανάκι μυρίζουνε δάφνες
Ο παππούς ιππότης στα κάστρα
δοξάζει τον έρωτα
Η Ροδαφνούσα τραγουδάει το παραμύθι αλλιώς
Στα δύσκολα δεν υπάρχει δυστυχία
Μετάφραση - Γαλλικά
Il n'y a pas de misère dans les difficultés
Une histoire que j'aurais aimé être différent
la grand-mère assise sur la chaise en osier raconte
Dimanche matin, silence absolu
La cloche signifie le début de la journée
le baromètre bat en août
la voix comme l'éclair
ça craque notre monde
le temps se gèle
les couleurs pleurent
rouet la mémoire
belle ville
rues étroites
la baie sent le laurier
Grand-père, chevalier dans les châteaux
il glorifie l'amour
Rodaphnoussa chante l’histoire différemment
Il n'y a pas de misère dans les difficultés
Λανίτειο Λύκειο
Μετάφραση - Ιταλικά
Non c'è miseria nei tempi duri
Non c'è miseria nei tempi duri
Una favola che vorrei fosse diversa
La nonna seduta sulla sedia di paglia
Racconta
Domenica mattina
Silenzio assoluto
La campana suona
Il barometro segna agosto
La voce come un fulmine incrina il nostro mondo
Il tempo si ferma
I colori piangono
Ruota in movimento la memoria
Bella città
Strade strette
Nel porticciolo il profumo degli allori
Nonno cavaliere nei castelli
Glorifica l'amore
La Rodafnussa canta la favola in modo diverso
Non c'è miseria nei tempi duri
Λύκειο Αγίου Νικολάου
Μετάφραση - Ρωσικά
Il n'y a pas de misère dans les difficultés
Une histoire que j'aurais aimé être différent
la grand-mère assise sur la chaise en osier raconte
Dimanche matin, silence absolu
La cloche signifie le début de la journée
le baromètre bat en août
la voix comme l'éclair
ça craque notre monde
le temps se gèle
les couleurs pleurent
rouet la mémoire
belle ville
rues étroites
la baie sent le laurier
Grand-père, chevalier dans les châteaux
il glorifie l'amour
Rodaphnoussa chante l’histoire différemment
Il n'y a pas de misère dans les difficultés
Λανίτειο Λύκειο
Συντελεστές
Λύκειο Αγίου Νικολάου
Συμμετείχαν οι μαθητές/τριες:- Zurabashvili Mariam, Α21
- Καρτούδη Μελίνα, Α21
- Γιωργάκη Ελίνα, Α22
- Πάτη Μαρία, Α22
- Μελινιώτου, Δέσποινα Β31
- Βασιλειάδη Βασιλική, Β31
- Παναγή Λεόνη, Β41
- Χαραλάμπους Νικόλας, Β41
- Φιλίππου Ραφαήλια, Β51
Άννα Μακρίδου, Μαριάννα Χαριλάου, Φιλόλογοι
Συνεργάτιδα:
Κλαίρη Κυριάκου, ΒΔ Φιλόλογος
Λανίτειο Λύκειο
Συμμετείχαν οι μαθητές/τριες:- Κούρτελλου Νεοφύτου Μάρα Αμαρυλλίς, Α11
- Άρκου Αναστασία, Α23
- Θεοδότου Αντριάνα, Α23
- Λουκά Μαρίνος, Α23
- Μιχαήλ Μιχάλης, Α23
- Σάββα Άντρεα, Α23
- Συμεού Ελεονόρα, Α23
- Φωτεινού Άντρεα, Α23
- Χατζησάββα Σεμέλη, Α23
- Πιερίδου Μαριλένα, Α26
Μαρία Τσουλλόφτα, Φιλόλογος
Συνεργάτιδα:
Μαρίνα Παπαδοπούλου, ΒΔ Φιλόλογος
Έργα Τέχνης
Οπτικοακουστικό Υλικό
Φωτογραφικό Υλικό
Κειμενική Διάθλαση
Στόχος είναι το ταξίδι
Η διαδρομή με τα πόδια προς το σπίτι της γιαγιάς μου κάθε απόγευμα είχε μετατραπεί σε έναν φυσικό ρυθμό της ζωής μου. Το μονοπάτι που περπατούσα έβλεπε από τη μία πλευρά τη θάλασσα και την πόλη, και από την άλλη το βουνό με τα δέντρα και τους θάμνους του.
Όταν έφτανα στο σπίτι της γιαγιάς μου, εκείνη καθόταν στην καρέκλα της με ένα πλατύ χαμό- γελο. Με καλούσε να πάω κοντά της και μου έλεγε ιστορίες. Οι λέξεις μετέτρεπαν τον κόσμο γύρω μου σε έναν πίνακα ζωγραφικής. Μέσα από τις ιστορίες της, ταξίδευα σε μαγικούς κόσμους και έβλεπα τα πάντα με μια άλλη οπτική γωνία.
Καθώς μεγάλωνα, όμως, άρχισα να ανησυχώ για το μέλλον μου. Η γιαγιά μου, πάντα με κατανόηση, μου έλεγε ότι πρέπει να θέτω στόχους, μικρούς πρώτα και μετά μεγαλύτερους και ότι θα ήταν πάντα δίπλα μου, για να με υποστηρίξει. Αποφάσισα, λοιπόν, να θέσω αρχικά δύο στόχους: Nα κερδίσω τον επαρχιακό διαγωνισμό Μαθηματικών και να κατακτήσω τον πρώτο τίτλο στην Ολυμπιάδα των Μαθηματικών. Διάβαζα με τις ώρες και η γιαγιά μου έλεγε ότι ακόμα και να μην τα καταφέρω, η προσπάθειά μου και μόνο είναι εξίσου αξιοθαύμαστη όσο και το πρώτο βραβείο.
Τη νύχτα πριν από τους επαρχιακούς διαγωνισμούς Μαθηματικών, ένα θλιβερό νέο μου έκοψε την ανάσα. Η γιαγιά μου απεβίωσε. Ο κόσμος μου κατέρρευσε. Έπρεπε όμως να προ- σπαθήσω για τον πρώτο μου στόχο, όπως της υποσχέθηκα.
Δεν μπόρεσα να συγκεντρωθώ στον επαρχιακό διαγωνισμό. Η τελευταία άσκηση μου φάνη- κε τόσο δύσκολη, που δεν προσπάθησα καν να τη λύσω. Το μόνο που ήθελα ήταν να έχω τη γιαγιά μου ξανά δίπλα μου, να μοιραστούμε τις χαρές και τις νίκες μου. Δεν έκανα καν τον κόπο να ελέγξω την ιστοσελίδα με τους νικητές. Ήξερα ότι δεν ήμουν ανάμεσά τους. Εκείνη τη μέρα των αποτελεσμάτων, όμως, αποφάσισα ότι θα έκανα την γιαγιά μου περήφανη, απο- φάσισα ότι έπρεπε να κερδίσω την Ολυμπιάδα.
Μετά από πολλή προετοιμασία, είχε έρθει η μεγάλη μέρα. Άρχισα να λύνω ασκήσεις, και έφτασα στην τελευταία. Μου φάνηκε γνώριμη, και μετά θυμήθηκα ότι ήταν η ίδια άσκηση με εκείνη του επαρχιακού διαγωνισμού, την άσκηση που δεν κατάφερα να λύσω. Ευτυχώς, είχα ακόμη μισή ώρα για να την λύσω, επειδή είχα τελειώσει τις άλλες ασκήσεις πολύ γρήγορα. Σκεφτόμουν για 15 λεπτά,, χωρίς να μπορώ να προχωρήσω στη λύση, μέχρι που θυμήθηκα τις ιστορίες τις γιαγιάς μου. Με τον ίδιο τρόπο που με έκαναν να δω τα πάντα από άλλη οπτική γωνία, έπρεπε να κάνω το ίδιο με την άσκηση. Λίγο πριν αρχίσουν να μαζεύουν τα γραπτά, βρήκα τη σωστή απάντηση.
Αφού κέρδισα την Ολυμπιάδα βρέθηκα στη Νορβηγία. Ήταν το έπαθλο της διάκρισής μου. Πήγα μια βόλτα μόνος μου στο δάσος δίπλα στο ξενοδοχείο. Ήταν τόσο γαλήνιο το τοπίο και η γιαγιά μου ήρθε και πάλι στο μυαλό μου, για να με συγχαρεί που τα κατάφερα.
Λανίτειο Λύκειο
Μικροδιήγημα 1
Ήταν μια ζεστή, ήρεμη καλοκαιρινή μέρα του Αύγουστο. Το βαρόμετρο χτυπούσε κόκκινο. Εγώ και η γιαγιά μου καθόμασταν στις ψάθινες καρέκλες στης αυλής της παρέα με τους τζίτζικες. Αρχίζει να μου αφηγείται την γεμάτη εμπειρίες ιστορία της καθώς οι ήχοι κι οι μυρωδιές μας παραπέμπουν σε ένα κόσμο μαγικό που κανείς δεν έχει επισκεφτεί μέχρι σήμερα. Πριν πολλά χρόνια λοιπόν η ζωή ήταν αλλιώτικη, το άγχος δεν κυριαρχούσε τις ζωές μας. Αφού στα δύσκολα πιστεύαμε και όταν νιώθαμε καλά δοξάζαμε. Μεταφερόμασταν σε τοπία ήρεμα όπου το μάτι ξεκουράζεται και η ψυχή γαληνεύει. Κάθε Κυριακή πρωί πρωί στις εκκλησιές το κατώφλι μαζευόμασταν, την Θεία Κοινωνία να γευτούμε, τις πίκρες πίσω να αφήσουμε και όλα όσα ζήσαμε να θυμηθούμε.
Λανίτειο Λύκειο
Μικροδιήγημα 2
Ήταν μία μέρα ηλιόλουστη, σε μία ήρμεμη θάλασσα με ζεστή αμμουδιά. Αυτή τη στιγμή, δεν υπάρχει τίποτα που να φέρνει δυστυχία γύρω μου. Περιτριγυρισμένα κοντα μου τα όμορφα και έντονα χρώματα των κυμάτων και του αφρισμού της θάλασσας, αλλά και της χρυσής αμμουδιάς. Στο άγχος και στα προβλήματά μου, μονο στη θάλασσα ταξιδεύω, διότι εδώ έχω την ευκαιρία να χαλαρώσω, να ανακουφίζομαι με τον ήχο των κυμάτων και να ονειρεύομαι για το μέλλον. Μόνη μου είμαι σε αυτή τη θάλασσα, ολομόναχη, όμως δεν νιώθω μοναξιά, μονο γαλήνη. Όλα μοιάζουν σαν ένα παραμύθι.
Λανίτειο Λύκειο
Η Κύπρος μας διψά
Η Κύπρος μας διψά
η απέραντη θάλασσά μας
δεν μπορεί να την ποτίσει
η Αμμόχωστος, η Κερύνεια
Όλοι μας διψάμε για Λευτεριά
Η γιαγιά, ο παππούς απ' το παράθυρο
αντικρίζουν
τον τόπο που γεννήθηκαν,
τον τόπο όπου άνθισαν
Μα και πάλι σε σκοτάδι μαύρο
βυθίζονται,
όταν ακούγονται
οι Σειρήνες του πολέμου
θυμούνται και δακρύζουν
Όμως στο βάθος του ορίζοντα
μια σπιθαμή Ελπίδας φωτίζει
ένα πλατύ χαμόγελο σχηματίζεται
και μια ψυχή αρχίζει
και πάλι να πιστεύει
στον πόθο για Λευτεριά
Λανίτειο Λύκειο
Κατάθεση Ψυχής
Ο ήλιος φωτίζει τις καρδιές μας, η θάλασσα γαληνεύει τις ψυχές, το φως νικά το σκοτάδι.
Το φως του ήλιου ξημερώνει τα καταγάλανα μονοπάτια του ουρανού, τα πουλιά σιγοτραγουδούν τις πρωινές προσευχές αγγίζοντας τον άνθρωπο δίχως να περιμένει το αύριο.
Καθώς κλείνω τα μάτια, ο μόνος ήχος που ακούγεται είναι ο ανασασμός των φύλλων. Η φύση κοιμάται, ο αέρας φυσάει τις σκέψεις μου αλλού, η γη με κρατάει στην αγκαλιά της σαν μια μητέρα. Είναι ήσυχο το πρωινό.
Και πώς μπορώ να ηρεμήσω, όταν ο άνθρωπος κρέμεται από ένα νήμα να μην πνιγεί:
Η φλόγα της ψυχής του διπλανού μου δεν με αφήνει σε ησυχία. Πονάει αυτός, πιότερο πονάω εγώ.
Υπόσχομαι να αλλάξω.
Κύριε, δε θέλω να ξεχάσω. Άνθρωποι χάθηκαν για να 'μαι εδώ σήμερα και να γράφω. Φρόντισε για αυτούς. Οφείλουμε να φροντίσουμε τη μνήμη τους, να μην χαθούνε.
Οι ψυχές μας εγκλωβισμένες στη μανία της θάλασσας. Προδοσία. Εμείς περπατούσαμε ξυπόλυτοι στη σκονισμένη αλήθεια.
Λίγο χώμα θέλησε να πάρει από τον τόπο της. Κατέληξε να κρατάει την ίδια της την ιστορία. Συγγνώμη. Ο αδελφός μου και εγώ δεν τα καταφέραμε.