• Home
  • Δίκτυο 16 | Γυμνάσιο Ζακακίου, Περιφερειακό Γυμνάσιο Αγίου Μάμαντος Τραχωνίου, Γυμνάσιο Αγίου Ιωάννη Κάτω Πολεμιδιών

Δίκτυο 16 | Γυμνάσιο Ζακακίου, Περιφερειακό Γυμνάσιο Αγίου Μάμαντος Τραχωνίου, Γυμνάσιο Αγίου Ιωάννη Κάτω Πολεμιδιών

Στις 28 Μαρτίου 2024 διεξήχθη Βιωματικό Ποιητικό Εργαστήρι στο Γυμνάσιο Ζακακίου, στο Περιφερειακό Γυμνάσιο Αγίου Μάμαντος Τραχωνίου και στο Γυμνάσιο Αγίου Ιωάννη Κάτω Πολεμιδιών.

Μέσα από μια διεπιστημονική και διαθεματική διαδικασία, οι συμμετέχοντες ανακαλύπτουν βιωματικά τον έσω και τον έξω κόσμο και επικοινωνούν με αυτόν. Αναγνωρίζουν σφάλματα και λάθη και επιβεβαιώνουν την αναγκαιότητα ανατροπής των καιρών. Έτσι, μέσω της αυτόματης γραφής, της γραφής του Ονείρου, συνθέτουν και μετρούν ποιητικά τα ηλιοβασιλέματα στη Μεσόγειο και στο Αιγαίο, να μην τους λείπει ένα.

Οι ημερολογιακοί μήνες ακολουθούν τη φυσική πορεία αφήνοντας το στίγμα τους, όπως αυτοί ορίστηκαν να προχωρούν πέρα από εμάς, χωρίς εμάς.
«Πρώτη του Μάρτη
τρέχαμε και κρυβόμαστε στο Κεφαλόβρυσο
Βροχή οι λεμονανθοί πέφτανε στην ποδιά μας»
ΘέμαΑρχείοΗμερομηνία
Ποίημα 04/12/2024
Αφίσα 04/12/2024

Ποίημα

Μια δυνατή διαδρομή η ζωή

Δεν τον είδα
δεν τον βρήκα
έλεγαν όλοι το ίδιο πράγμα
Άναψα ένα κερί στο ερημοκλήσι
και προσκύνησα

Σε μια φωτογραφία
διέκρινα δυο μάτια
ορθάνοιχτα, διαπεραστικά
Πρώτη του Μάρτη
τρέχαμε και κρυβόμαστε
στο Κεφαλόβρυσο
Βροχή οι λεμονανθοί
πέφτανε στην ποδιά μας
«Μια δυνατή διαδρομή η ζωή»
μας έλεγε η μαμά
και μας φιλούσε στα μαλλιά

«Δεν τον είδα, δεν τον βρήκα»
Όλος ο κόσμος ίδιος!

Η θάλασσα κοκκίνησε
έβγαζε κραυγές
Ήχοι παμπάλαιοι, σκοτεινοί
Βαθύ το τραύμα στο μυαλό και στην ψυχή

Εκεί που είσαι αδελφέ μου
υπάρχει κάπου φως;
Είναι κανείς να σου χαϊδέψει τα μαλλιά;
Να σου μιλάει όπως μας μίλαγε η μαμά;

Συντελεστές

Γυμνάσιο Ζακακίου

Συμμετείχαν οι μαθητές/τριες:
  • Στυλιανού Δέσποινα, Α4
  • Αρέστη Αυγούστα, Β2
  • Μαραθεύτης Αναστάσιος, Β4
  • Στυλιανού Μαρίλια, Β5
  • Θεοφάνους Σωτηρία, Γ1
Υπεύθυνη:
Μαρία Παναγιώτου, Φιλόλογος

Συνεργάτιδα:
Κατερίνα Αθανασίου, ΒΔ Φιλόλογος

Περιφερειακό Γυμνάσιο Αγίου Μάμαντος Τραχωνίου

Συμμετείχαν οι μαθητές/τριες:
  • Γιαννή Γεώργιος, Β2
  • Στυλιανίδης Αντώνης, Β2
  • Χατζησολωμού Αρτέμιος, Β3
  • Σοφοκλέους Λουκία, Β4
  • Βαλιαντή Άντρεα, Γ2
  • Βάσου Χρυστάλλα, Γ4

  • Υπεύθυνες:
    Οδύσσεια Νέρουππου, Στέφανη Χριστοφόρου, Φιλόλογοι

    Συνεργάτιδα:
    Αγάθη Αριστείδου, ΒΔ Φιλόλογος

    Γυμνάσιο Αγίου Ιωάννη Κάτω Πολεμιδιών

    Συμμετείχαν οι μαθητές/τριες:
  • Φιλίππου Χαράλαμπος, Β2
  • Μιχαήλ Αντριάνα, Γ1
  • Καυκαλιά Μυρσίνη, Γ3
  • Κωνσταντίνου Άντρεα, Γ4
  • Παπαδοπούλου Λαμπριάνα, Γ4

  • Υπεύθυνη:
    Χριστιάνα Δημητρίου, Φιλόλογος

    Συνεργάτιδα:
    Νίκη Χρυσοστόμου, ΒΔ Φιλόλογος

    Έργα Τέχνης

    Οπτικοακουστικό Υλικό

    Φωτογραφικό Υλικό

    Κατάθεση Ψυχής

    Σκέψεις πηγαίες, αφτιασίδωτες, μια μορφή αυτόματης γραφής, της γραφής του ονείρου σε πεζό λόγο, όπως αποκαλύφθηκαν αυθόρμητα κατά τη λειτουργία του ΒΠΕ

    Πενήντα χρόνια, όλα τα πάθη σαν μια σταγόνα αίμα. Ο πόνος στην ψυχή. Μια σταγόνα αίμα, στην άδεια μου καρδιά. Το κλάμα του παιδιού σταμάτησε στην ανατολή, η μάνα τρέχει μακριά, με το παιδί στην αγκαλιά. Το άγγιγμα στο μάγουλό του ζεστό. Υπάρχει ελπίδα στο φως.

    Εκείνη τη μέρα, τη μαύρη μέρα, η θάλασσα έγινε κόκκινη. Χιλιάδες νεκροί ζητούσαν απεγνωσμένα βοήθεια. Ο αδερφός μου χάθηκε. Μου λείπει η φωνή του, το άγγιγμά του. Έμεινε μόνο η φωτογραφία του. Κάθε μέρα προσκυνώ αυτή τη φωτογραφία. Η καρδιά μου σαν ένα κομμάτι από πηλό έχει στεγνώσει.

    Αναμνήσεις, μυρωδιές. Απ’ τα βουνά, από τον σκλαβωμένο τόπο μου. Αγέρωχο βουνό, που στέκεις πανύψηλο και αγναντεύεις την Κερύνεια, πες μας για την προδοσία, για τον χρόνο που χάθηκε, για τα παιδιά σου.

    «Οι στρατιώτες πέφτανε μέσα στη θάλασσα, χαιρετούσαν τη μάνα τους για τελευταία φορά. Ήχοι παμπάλαιοι και δυνατοί ακούγονταν. Οι φωνές των προγόνων. Οι φωνές από την εκκλησιά της Αχειροποιήτου, οι φωνές του Καραβά, του Κεφαλόβρυσου».

    Κάποια στιγμή, κοίταξα τον εαυτό μου στο νερό. Κοίταξα και τον ουρανό. Έψαχνα ένα χέρι, έψαχνα μια φωνή να κρατηθώ. Το μάγουλο του παιδιού ζεστό στην αγκαλιά της μάνας. Ένα περιστέρι, με τραυματισμένη τη ψυχή, πετάει πάνω από τη γη μας, κρατώντας ένα κλαδί ελιάς. Κοίταξα και πάλι τον εαυτό μου στο νερό, μία σκιά.

    Ήτανε η πρώτη μέρα του Μάρτη. Θυμάμαι η ζωή μου είχε γίνει κομμάτια από πηλό. Τον έψαχνα παντού. Ρωτούσα. «Δεν τον είδα, δεν τον βρήκα», μου έλεγαν συνεχώς. Άναψα ένα κερί πλάι στην παπαρούνα της Ανάστασης εκεί, στο ερημοκλήσι. Xαιρετάω τη μάνα μου, κοιτάζω τη μάνα μου. Την ακούω, να μου λέει και πάλι. «Ο κόσμος όλος ένας πόνος, ένα τραύμα, ωστόσο η ζωή είναι μια δυνατή διαδρομή, να την ζήσεις και να την ταξιδέψεις.»