Δίκτυο 9 | Λύκειο Εθνομάρτυρα Κυπριανού Στροβόλου, Λύκειο Κύκκου Α', ΤΕΣΕΚ Μακάριος Γ' Λευκωσίας
Στις 2 Φεβρουαρίου 2024 διεξήχθη Βιωματικό Ποιητικό Εργαστήρι στο Λύκειο Εθνομάρτυρα Κυπριανού Στροβόλου, στο Λύκειο Κύκκου Α' και στην ΤΕΣΕΚ Μακάριος Γ' Λευκωσίας.
Μέσα από μια διεπιστημονική και διαθεματική διαδικασία, οι συμμετέχοντες ανακαλύπτουν βιωματικά τον έσω και τον έξω κόσμο και επικοινωνούν με αυτόν. Αναγνωρίζουν σφάλματα και λάθη και επιβεβαιώνουν την αναγκαιότητα ανατροπής των καιρών. Έτσι, μέσω της αυτόματης γραφής, της γραφής του Ονείρου, συνθέτουν και μετρούν ποιητικά τα ηλιοβασιλέματα στη Μεσόγειο και στο Αιγαίο, να μην τους λείπει ένα..
Τα ανάλγητα και επιδερμικά του κόσμου τούτου, πιστοποιούν τη λήθη και την ισοπέδωση. Πού άραγε να κρύβονται οι αετοί;
Μέσα από μια διεπιστημονική και διαθεματική διαδικασία, οι συμμετέχοντες ανακαλύπτουν βιωματικά τον έσω και τον έξω κόσμο και επικοινωνούν με αυτόν. Αναγνωρίζουν σφάλματα και λάθη και επιβεβαιώνουν την αναγκαιότητα ανατροπής των καιρών. Έτσι, μέσω της αυτόματης γραφής, της γραφής του Ονείρου, συνθέτουν και μετρούν ποιητικά τα ηλιοβασιλέματα στη Μεσόγειο και στο Αιγαίο, να μην τους λείπει ένα..
Τα ανάλγητα και επιδερμικά του κόσμου τούτου, πιστοποιούν τη λήθη και την ισοπέδωση. Πού άραγε να κρύβονται οι αετοί;
«Να τους κοιτάς τους αετούς
Στη συνάντησή τους κρύβεται η αλήθεια
Προς τα πού οδεύουν τώρα τα καράβια Χάρτσια και Καλογραία μου;»
Ποίημα
Ποίημα
Να τους κοιτάς τους αετούς
Η παιδική μας τότε η ζωή
είχε απλοχεριά σε γλάστρες
ο αέρας φύσαγε μεστός
κάθε πρωί χαράζαμε ένα γράμμα στο βιβλίο
και είχαν κορδέλα γιασεμί τα όνειρά μας
Η γιαγιά καθόταν πλάι στη μουριά
και έλεγε ιστορίες
«Να τους κοιτάς τους αετούς
στη συνάντησή τους κρύβεται η αλήθεια»
Εσπέρα
Προς τα πού οδεύουν τώρα τα καράβια
Χάρτζια και Καλογραία μου;
Τόσος πόνος μαζεμένος σε μία μέρα
σε μία κούτα στριμωγμένος τόσος!
Η προδοσία μια ρωγμή
ένα χαστούκι τσουχτερό στη γρήγορη ανάσα μας
Λιγοστεύουν τα φεγγάρια
λιγοστεύουν οι λέξεις
λιγοστεύει η θάλασσα
Δεν μπορεί ο τόπος μου
να είναι μια φωτογραφία
«Να τους κοιτάς τους αετούς»
μας έλεγε η γιαγιά
Συντελεστές
Λύκειο Εθνομάρτυρα Κυπριανού ΣτροβόλουΣυμμετείχαν οι μαθητές/τριες:
- Κρίστιτς Χριστίνα, Β11
- Μπαλάζ Κέιτλιν, Β11
- Παναγιώτου Αικατερίνη, Β11
- Παναγιώτου Δέσποινα, Β11
- Χαραλάμπους Αντριάνα, Β11
- Χρίστου Μιχάλης, Β11
- Παναγιώτου Σώτια, Γ11
- Πόζωτος Γεώργιος, Γ33
Υπεύθυνες:
Ευτυχία Αναστασίου, Μαρία Κωνσταντινίδου Δημητρίου, Φιλόλογοι
Συνεργάτιδα:
Εύα Γεωργίου, ΒΔ Φιλόλογος
Λύκειο Κύκκου Α΄
Συμμετείχαν οι μαθητές/τριες:
- Σταύρου Σιμώνη, Α11
- Φράγκου Θεοδώρα, Α31
- Γενακρίτης Χρίστος, Β31
- Ορφανίδη Χριστίνα, Β31
- Χρίστου Αντρέας, Β31
- Παύλου Παναγιώτα, Β32
Υπεύθυνες:
Ανδριάνα Γεωργίου, Χριστιάνα Χρίστου, Φιλόλογοι
Συνεργάτιδα:
Ευδοξία Παμπουκά, ΒΔ Φιλόλογος
ΤΕΣΕΚ Μακάριος Γ΄ Λευκωσίας
Συμμετείχαν οι μαθητές/τριες:
- Αντωνίου Ανδρονίκη, ΘΕΓ1
- Ζησίμου Νάγια, ΘΕΓ1
- Στυλιανού Σωτηρούλλα, ΘΕΓ1
- Αρέστη Άντρια, ΘΕΓ2
- Θεμιστοκλέους Αγγελική, ΘΕΓ2
- Παναγή Σωτηρία, ΘΕΓ2
Υπεύθυνες:
Μαρία Αθανασίου, Δέσποινα Πολυδώρου, Γεωργία Πάρπα, Φιλόλογοι
Συνεργάτιδα:
Λίτσα Αντωνίου, ΒΔ Φιλόλογος, Λευκή Στυλιανού, καθηγήτρια Μουσικής
Έργα Τέχνης
Οπτικοακουστικό Υλικό
Βίντεο - Τραγούδι - Δίκτυο 09 - "Να τους κοιτάς τους αετούς"
Βίντεο -ΒΠΕ - Δίκτυο 09 - «Συναντιόμαστε στο βλέμμα του ήλιου στο φως του φεγγαριού»
Φωτογραφικό Υλικό
Κειμενική Διάθλαση
Εσπέρα. Οι ξανθές ανταύγειες που έζωναν το άρμα του μεγάλου θεού καθρεφτίζονταν, πλέον,
ολοφάνερα εις τα γαλήνια νερά, τα οποία χύνονταν διάπλατα μπρος τον βραχώδη γιαλό. Τούτη
δώ η αείμνηστη πανδαισία που προσκαλούσε το σύνολο των αισθήσεων σε πνευματική και
ψυχική έκσταση, ήτανε μια χαραμάδα, θαρρείς, μια απειροελάχιστη αποκάλυψη, την οποία χάρισε
ο ίδιος ο Κύριος στα ποίμνιά του, μια φευγάτη και εύθραυστη ιδέα απ’ αυτό που κάποτε
αποκαλούνταν Ηλύσια. Αρκούσε μόνο να τη φανταστείς και αμέσως χάνονταν, τόσο εύθραυστη.
Ωσάν ο γλυκύτατος σκοπός, η πιο εύηχη συμφωνία, το ωραιότατο παραμύθι, ο ομορφότερος
πίνακας, να έσμιξαν σε απόλυτη αρμονία και να συνέθεσαν τούτο το τοπίο, που μόνο από τις σκοροφαγωμένες σελίδες νουβέλας άλλης εποχής, θα ’λεγε κανείς, πως βγήκε.
Τότε, έστρεψε το βλέμμα του προς τον γέρο, ο οποίος αναπολούσε μνήμες θολές και χαραγμένες
εις την λήθη του αιώνος, σαν ταξιδευτής σε ξένα εδάφη, αμνημόνευτα απ’ τον γνωστό κόσμο ως
τώρα.
«Παππού», αποκρίθηκε με δισταγμό, μη βάλει τέλος σ’ αυτή την περιήγησή του.
«Προς τα πού οδεύουνε ’κείνα τα βαπόρια;».
Του τάφου σιωπή δεσπόζει. Τίναξε το κεφάλι, ξάφνου, μελαγχολικά και χάιδεψε με τρόπο
ευγενικό το δαχτυλίδι που είχε αποτυπωθεί στον δείκτη του. « Εις τον λιμέναν της Σκάλας, παιδί
μου». « Από ’κεί, προς τα πού;», συνέχισε ο μικρός. Τούτη τη φορά, η σιωπή είναι αβάσταχτη. Ο
μικρός σηκώθηκε. Γονάτισε δίπλα στον γέρο και ακολούθως έγειρε το κεφάλι του εις τα
ταλαιπωρημένα γόνατά του. Τότε, ο γέροντας ψιθύρισε κάτι.
«Παιδί μου, θα σου διηγηθώ μια ιστορία, που είναι να οργίζονται θεοί...»
Λύκειο Κύκκου Α΄
Κατάθεση Ψυχής
Σκέψεις πηγαίες, αφτιασίδωτες, μια μορφή αυτόματης γραφής, της γραφής του ονείρου σε πεζό λόγο, όπως αποκαλύφθηκαν αυθόρμητα κατά τη λειτουργία του ΒΠΕ
Η ζωή μου άρχισε να καλυτερεύει εδώ, στο Βιωματικό Εργαστήρι Ποίησης, όταν
άνοιξα τα μάτια της ψυχής μου.
Βρήκα διέξοδο από τη σκληρότητα μέσα από την έμπνευση. Σχεδιάζω δυο κεριά στο
νερό, λουλούδια, όχι πολλά, δύο λουλούδια.
Η τέλεια αρμονία.
Τα παιδιά έπαιζαν κρυφτό στις αυλές των σχολείων.
Ξαφνικά τούς φώναξε η μητέρα τους να μαζευτούν. Τους έδειξε μια βαλίτσα. Μέσα
ήταν φυλαγμένα, μια φλούδα από λεμόνι, το ποτήρι του κρασιού από το ντουλάπι του
παππού, ένα κλαδί από γιασεμί και ένα άλλο από δυόσμο, δύο κεριά και η ευχή της
γιαγιάς.
Ζωντανεύουν οι αισθήσεις, ζωντανεύει το πνεύμα, η γη μάς φωνάζει. Σε ποιον κόσμο
ζούμε φύση και άνθρωποι;
Συνεχίζω να ζωγραφίζω, φτιάχνω ένα τριαντάφυλλο, φτιάχνω τα πέταλά του. Πόσα
πέταλα μπορούν να συνυπάρξουν.
Κανένα αρνητικό συναίσθημα δεν μπορεί να με αγγίξει.
Γιατί κανένας δεν μιλά;
Μισός αιώνας από την εισβολή και ακόμα να βρεθεί η λύση. Φοβάμαι το απρόβλεπτο,
φοβάμαι τη σιωπή.
Στη λίμνη μια πεταλούδα προσπαθεί να φτερουγίσει.